Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Obisk Policijske postaje Velenje, Policijske postaje Radlje ob Dravi in Policijske postaje Dravograd

Policijska postaja Velenje

 

V letu 2009 je Policijska postaja Velenje (v nadaljevanju: PP) odredila 266 pridržanj, v letu 2010 pa do obiska DPM (dne 19. 1. 2010) 15. V času obiska na PP ni bila nobena oseba pridržana.

 

PP ima en prostor za krajše pridržanje (do 12 ur) in enega za daljše pridržanje (do 48 ur). Oba sta namenjena pridržanju ene osebe in sta temu ustrezno opremljena. Nahajata se v kleti, dostop do njiju pa je mimo dežurnega po stopnicah ali neposredno skozi garažne prostore, kamor se osebe lahko pripeljane neposredno z  intervencijskim vozilom. Ustrezno sta bila označena, prvi s številko 1, drugi s številko 2.

 

Pri pregledu prostora za krajša pridržanja je DPM ugotovil, da je na ležišču le armafleks podloga debeline približno 1 cm. V Normativih za gradnjo, adaptacijo in opremo prostorov za pridržanje je navedeno, da mora biti ležalna blazina enake velikosti – kar podloga armafleks ni bila in debeline najmanj 1,5 cm. V tej zvezi je Ministrstvo za notranje zadeve (v nadaljevanju: MNZ) v odzivnem poročilu navedlo, da je dobava ležalnih blazin predvidena do konca letošnjega leta in da bo ta pomanjkljivost odpravljena takrat. V nobenem od obeh prostorov nismo našli vzglavnikov. Izpostavili smo, da bi bili ti potrebni v primeru pridržanja preko noči. MNZ je pojasnilo, da so vzglavniki shranjeni v posebni omari in se jih v prostor za pridržanje namešča ob namestitvah pridržanih oseb.

 

Prostora za pridržanje nimata dnevne svetlobe, kar smo označili za pomanjkljivost, pohvalili pa smo, da umetno svetlobo možno uravnavati, in sicer s prižiganjem vseh ali pa le ene žarnice. MNZ je zavzelo stališče, da se ustrezna razsvetljava zagotavlja z umetno svetlobo, pomanjkljivosti glede dnevne pa ni mogoče odpraviti iz gradbeno konstrukcijskih razlogov. V času nočnega počitka v prostoru za pridržanje gori samo ena žarnica, zaradi potreb video nadzornega sistema. Ker smo ugotovili, da v prostoru za krajše pridržanje ta žarnica ne deluje, je DPM predlagal, da se žarnico zamenja ter se v bodoče redno preverja delovanje žarnic. Po zagotovilih MNZ so na PP žarnico že zamenjali.

 

Pri pregledu video nadzornega sistema v prostorih za pridržanje je bilo ugotovljeno, da zorni kot kamere v obeh prostorih za pridržanje obsega tudi toaletna dela prostorov. Takšna namestitev video nadzornega sistema je v nasprotju s točko 1.9 Navodila za gradnjo, adaptacijo in opremo prostorov za pridržanje, številka 2152-1-31/200359-02 z dne 30. 7. 2002. Tudi zato smo predlagali, da se to nepravilnost odpravi in na ta način osebam, ki jim je odvzeta prostost, zagotovi potrebna zasebnost. Po zagotovilih MNZ je to že bilo storjeno.

 

Knjiga pohval in pritožb se je nahajala pri dežurnemu policistu. PP ima tudi improvizirani nabiralnik iz kartona za anonimno oddajanje pohval in pritožb.

 

PP ima dvorišče, ki je ograjeno in video nadzorovano. Dvorišče se uporablja tudi kot sprehajališče v primeru daljšega pridržanja, uporabi pa se ga tudi, da se pridržanim osebam omogoči kajenje. DPM je zavzel stališče, da to dvorišče ni najbolj primerno za izvajanje sprehodov pridržanih oseb, saj je ograjeno le z nizko ograjo in je zato potreben stalen osebni nadzor, to pa pomeni dodatno obremenitev policistov ter večjo možnost, da pride do morebitnega pobega.

 

Pri pregledu naključno izbranih primerov posameznih pridržanj v letošnjem in lanskem letu smo ugotovili le manjše nepravilnosti pri izpolnjevanju uradnih zaznamkov o pridržanju in sklepov o pridržanju. V enem primeru je v sklepu o pridržanju manjkal čas, ko je bila pridržana oseba seznanjena s pravico do odvetnika, pri pregledu nekega drugega spisa pa je bilo v opisu dejanja navedeno, da je bil oče mladoletne pridržane osebe o pridržanju obveščen, vendar te okoliščine uradni zaznamek in sklep o pridržanju nista izkazovala. Prav tako ni bilo razvidno, v katerem prostoru za pridržanje je bila nameščena ta oseba, saj je bilo na uradnem zaznamku označeno, da je bil v prostoru za pridržanje 0. DPM je zato predlagal, da se policiste opozori na bolj na bolj natančno izpolnjevanje vseh rubrik na predpisanih obrazcih, na katerih pa so bili sicer dosledno zabeleženi vsi ponujeni hladni obroki. Na ugotovljene pomanjkljivosti je Generalna policijska uprava opozorila vodstva pregledanih enot in jim naročila, naj izvedejo ustrezne ukrepe za odpravo pomanjkljivosti ter dosledno upoštevajo predpise in usmeritve, ki se nanašajo na pridržanje oseb.

 

 

Policijska postaja Radlje ob Dravi

 

Policijska postaja Radlje ob Dravi (v nadaljevanju: PP) poleg rednih nalog pokriva tudi približno 40 km državne meje z Republiko Avstrijo. V letu 2009 je PP odredila 120 pridržanj. Od tega je bilo 20 oseb pridržanih na PP Dravograd, ostale pa na PP. V letu 2010 je do dneva našega obiska (dne 19. 1. 2010) PP odredila pridržanja treh oseb, od tega je bila ena pridržana na PP Dravograd. Ob obisku DPM na PP ni bilo pridržane osebe.

 

PP ima en prostor za krajše pridržanje (do 12 ur) in ta je namenjen pridržanju ene osebe. Odrejena daljša pridržanja se izvede na PP Dravograd. Dostop do prostora je po stopnicah v hodnik do dežurnega policista in nato mimo sobe dežurnega policista po hodniku. Bil je ustrezno označen (s številko 1) in tudi ustrezno opremljen.

 

Prostor za pridržanje ima slabo dnevno svetlobo, saj so namesto okna nameščeni steklenjaki. Glede umetne svetlobe smo lahko pohvalili, da je njeno jakost moč uravnavati z regulacijskim stikalom.

 

V prostoru ni tekoče vode, kar smo označili za pomanjkljivost. Po zagotovilih MNZ bo odpravljena ob adaptaciji prostorov za pridržanje, ki se bo izvedla glede na zagotovljena proračunska sredstva. Pogrešali smo tudi vzglavnik, saj bi bil ta potreben, če bi šlo za pridržanje preko noči. MNZ se je sklicevalo na to, da vzglavniki v prostorih za pridržanje do 12 ur v normativih za gradnjo, adaptacijo in opremo prostorov za pridržanje niso predvideni, vendar je obenem navedlo, da bodo to pomanjkljivost odpravili še v letošnjem letu po sprejetju novih normativov za gradnjo, adaptacijo in opremo prostorov za pridržanje in nabavili ustrezne vzglavnike za te prostore.

 

Na vratih prostora je bil nalepljen star UNHCR plakat s pravicami pridržane osebe.

 

Nasproti sobe dežurnega policista je soba za razgovore, v kateri je bila manjša miza, klop in stol. Pomočnik komandirja PP nam je še pojasnil, da v tem prostoru hranijo tudi začasno odvzete predmete pridržane osebe, saj nimajo drugega prostora, kjer bi te predmete lahko hranili. DPM je zavzel stališče, da ta prostor ni primeren za opravljanje razgovorov, saj je del pregradne zastekljen z enojnim steklom, kar ne zagotavlja zaupnosti, saj kolikor se na PP oglasi še kakšna oseba lahko pogovor iz tega prostora sliši. Prav tako je problematičen z vidika varnosti, glede na to, da je velik del stene prostora iz stekla in predstavlja nevarnost, da jo potencialna agresivna stranka razbije in poškoduje sebe ali celo policista. MNZ nam je v tej smeri pritrdilo in na PP bodo preučili možnost zagotovitve ustreznih prostorov za razgovore s strankami.

 

Na oknu pri dežurnem policistu je bil napis, da je knjiga v sprejemnem prostoru, vendar je ob obisku DPM tam ni bilo. Po daljšem iskanju so jo policisti našli v sobi dežurnega policista. Ugotovili smo, da je zadnji zapis v njej iz leta 2008. Predlagali smo, da se knjiga pohval in pritožb dejansko namesti v sprejemni prostor oziroma na vidnejše mesto. PP sicer tudi ne razpolaga z nabiralnikom za anonimno oddajanje pripomb in pohval. Z našim predlogom, da se v prostorih policijskih enot poleg knjige pripomb in pohval namešča tudi nabiralnik za anonimno oddajanje pohval in pritožb, se MNZ načeloma strinja, vendar morajo zadevo še proučiti z vidika zagotavljanja varnosti policistov in objekta.

Ob obisku PP je bilo ugotovljeno, da policisti navedene enote delo opravljajo v slabih razmerah. Niso jim zagotovljeni niti ustrezni garderobni prostori. Policisti in policistki se tako preoblačijo kar na hodniku ali pa v edini pisarni policistov. Polega tega, da je velikosti le približno 2x2,5m, v njej stojijo tudi garderobne omarice policistov in miza z računalnikom, pomočnik komandirja pa je povedal, da se tu nahaja tudi etilometer, ki pa je bil v času obiska na popravilu. Službeno orožje in dokumentacijo lahko hranijo v pisarni »odpravni sobi« v neposredni bližini dežurnega policista, v manjših lesenih omaricah. PP tudi ne razpolaga z ločenimi sanitarnimi prostori za stranke in zaposlene. Omeniti še velja, da je dostop do dežurnega policista možen le po stopnicah in PP nima urejenega dostopa za invalide. DPM je predlagal, da se preučijo možnosti za čimprejšnje izboljšanje delovnih pogojev zaposlenih na navedeni PP, saj glede na doslej opravljene obiske policijskih postaj menimo, da so bili slabši pogoji za zaposlene ugotovljeni le še na Policijski postaji Gornja Radgona oziroma Policijski postaji Rogaška Slatina, ki se zdaj obe sicer nahajata že v drugih prostorih. MNZ se do tega našega predloga ni posebej opredelilo.

 

 

Policijska postaja Dravograd

 

V letu 2009 je bilo na Policijski postaji Dravograd (v nadaljevanju: PP) 171 pridržanj, od katerih jih je sama odredila 30. V letu 2010 do dneva obiska DPM (dne 19. 1. 2010) pa je bilo na PP opravljenih 16 pridržanj, sedem jih je odredila PP. V času našega obiska na PP ni bilo pridržane osebe.

 

PP ima dva prostora za krajše pridržanje (do 12 ur) in dva prostora za daljše pridržanje (do 48 ur). Prostori so bili ustrezno označeni, s številkami. Z izjemo prostora številka 3, ki je namenjen pridržanju do dveh oseb, so vsi namenjeni pridržanju ene osebe. Prostora številka 2 in 4 sta namenjena za daljša pridržanja, prostora številka 1 in 3 pa za krajša.

 

Prostori za pridržanje se nahajajo v kleti oziroma dve nadstropji pod dežurnim policistom. Dostop do njih je možen mimo dežurnega po stopnicah in neposredno iz garaže, kamor se osebo lahko tudi pripelje z intervencijskim vozilom. Oddaljenost prostorov za pridržanje od dežurnega policista predstavlja nemalo težav, predvsem glede fizičnega nadzora pridržane osebe in v primeru, da bi pridržana oseba potrebovala takojšno pomoč, še posebej, ker je   nočnem času na PP le en dežurni policist in ena patrulja. Čeprav nam je pomočnik komandirja pojasnil, da prostori za pridržanje sicer istočasno še niso bili polni, bi v tem primeru dežurni policist poleg rednih nalog (sprejemanja telefonskih klicev in strank) težko opravljal še kontinuiran redni nadzor vseh pridržanih oseb. DPM je predlagal, da se prouči možnost, da bi na PP delo opravljal »pomočnik dežurnega«, saj je PP Dravograd na tem območju edina PP, ki ima na razpolago tudi prostore za daljša pridržanja. MNZ se do navedenega ni opredelilo.

 

Knjigo pohval in pritožb smo našli pri dežurnem policistu. PP ne razpolaga z nabiralnikom za anonimno oddajanje pohval in pritožb, zato smo prelagali, da se ga namesti. Stališče MNZ do tega predloga je, da je sprejemljiv, vendar morajo zadevo še proučiti z vidika zagotavljanja varnosti policistov in objekta.

 

Pri pregledu naključno izbranih primerov letošnjih in lanskoletnih pridržanj je DPM ugotovil nekaj pomanjkljivosti. Po vpogledu v enega izmed spisov na primer v njem nismo našli uradnega zaznamka o pridržanju. Razvidno je sicer bilo, da je postopek v zadevi prevzel Sektor kriminalistične policije Policijske uprave Slovenj Gradec in pomočnik komandirja je nato po telefaksu pridobil izvod uradnega zaznamka o pridržanju. Nekoliko kasneje so na sami PP tudi našli izvod odločbe o pridržanju. V tej smeri smo predlagali, da se izvod (kopija) dokumentacije osebe, ki je bila pridržana na PP oziroma ji je pridržanje odredila ta enota, hrani tudi, če pridržano osebo kasneje prevzame katera druga PP ali Sektor kriminalistične policije. Nadalje smo pri pregledu uradnega zaznamka o pridržanju neke druge osebe ugotovili, da je pod rubriko »nadzor pridržane osebe in ugotovitve« zabeleženo, da je oseba ob 3:55 uri spala, hkrati pa tudi, da ji je bil vročen sklep o pridržanju, kar je seveda nemogoče. Prav tako pod isto rubriko v času od 7.00 (ko je bilo odrejeno pridržanje) pa do 9.40 ure (ko je bilo pridržanje zaključeno), ni bilo evidentiranega oziroma zabeleženega nobenega nadzora, ne video, ne osebnega. Tudi tokrat smo predlagali, da se policiste opozori na dosledno izpolnjevanje vseh rubrik obrazcev, ki jih je potrebno izdelati ob odrejenem pridržanju. MNZ je to tudi storilo.

Natisni: