V javnosti se v zvezi z včerajšnjimi dogodki v Mariboru pojavljajo pritožbe o nepravilni uporabi policijskih pooblastil.
Ker je Varuh človekovih pravic RS bil ustanovljen za varovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin v razmerju do državnih organov, organov lokalne samouprave in nosilcev javnih pooblastil (1. člen Zakona o varuhu človekovih pravic), ob tej priložnosti dajemo naslednje pojasnilo.
Pritožbeni postopek na ravnanje policista ureja 28. člen Zakona o policiji.
Če posameznik meni, da so bile s policistovim dejanjem ali opustitvijo dejanja kršene njegove pravice ali svoboščine, se lahko v 30 dneh od trenutka, ko je izvedel za kršitev, pritoži na Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) ali Policijo. Pritožnik lahko vloži pritožbo pisno, ustno ali v elektronski obliki, na MNZ ali katerokoli organizacijsko enoto policije. Ta pritožbena pot je brezplačna in jo posameznik lahko začne poleg drugih, morda tudi bolj formalnih (sodnih) postopkov.
Vsako pritožbo, podano zoper policista, mora najprej obravnavati in preveriti vsa dejstva v zvezi z njo, vodja organizacijske enote policije, v kateri dela policist, na katerega se pritožba nanaša, ali od njega pooblaščeni policist. Z ugotovitvami seznani pritožnika, ki se v primeru strinjanja z ugotovitvami vodje organizacijske enote policije lahko odloči, da je s tem postopek reševanja pritožbe zaključen.
Ta postopek mora biti zaključen v 15 dneh od prejema pritožbe. Če se pravilno vabljeni pritožnik vabilu na razgovor ne odzove in pisno ne sporoči policiji, da bo nadaljeval postopek, se njegov molk šteje za odstop od pritožbe.
Če se pritožnik ne strinja z ugotovitvami vodje organizacijske enote policije, kakor tudi v primerih, ko iz pritožbe izhaja sum storitve kaznivega dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti, vodja organizacijske enote policije celoten spis takoj odstopi MNZ, ki vodi nadaljnji postopek reševanja pritožbe. Reševanje pritožb na MNZ se izvaja v senatih, ki jih sestavljajo trije člani, in sicer pooblaščenec ministra in dva predstavnika javnosti.
Postopek reševanja pritožbe na MNZ se zaključi s posredovanjem odgovora pritožniku v 30 dneh od zaključka postopka pri vodji organizacijske enote policije. Z odgovorom pritožniku je pritožbeni postopek zaključen, pritožnik pa ima na razpolago še vsa pravna in druga sredstva za varstvo njegovih pravic in svoboščin. Podrobnejši postopek reševanja pritožb je sicer predpisan v Pravilniku o reševanju pritožb (Uradni list RS, št. 1/2004, 117/2005, 111/2006).
Vsem, ki so se zaradi ravnanja policije čutili prizadeti, predlagamo, da razmislijo o uporabi te pritožbeni poti. Odločitev o tem, ali jo bodo tudi uporabili, je v rokah posameznika. S pritožbami (in njihovo obravnavo) bodo tudi pripomogli k razjasnitvi vseh okoliščin policijskega ukrepanja v tem dogodku. V primeru, da z ravnanjem pristojnih organov v zvezi s podano pritožbo ne bodo zadovoljni, lahko o tem obvestijo tudi Varuha človekovih pravic RS.