Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Varuhinja z nagovorom počastila polnoletnost TOM telefona

Zveza prijateljev mladine Slovenije je z današnjo slavnostno prireditvijo v mariborskem Narodnem domu obeležila 18-letnico delovanja Telefona za otroke in mladostnike (TOM). Osrednji govor je pripadel varuhinji človekovih pravic dr. Zdenki Čebašek-Travnik. Poudarila je pomen delovanja TOM, pri tem pa opozorila na problematiko nasilja nad otroki.

Po besedah varuhinje je TOM "najboljša možnost, ki jo imajo otroci in mladostniki ta hip v Sloveniji, da sporočajo svoje stiske in se pogovarjajo o svojih resničnih problemih, ki jih morajo vsak dan reševati". Kot je dejala, je prav nasilje nad otroki ena od prednostnih tem, s katerimi se kot varuhinja ukvarja.

Glede položaja otrok v Sloveniji je varuhinja ocenila, da ta še vedno ni takšen, kot bi moral biti. "Opažamo, da se stvari ne spreminjajo na bolje tako hitro, kot bi to želeli in pričakovali. Gre za to, da so otroci še vedno vključeni v sodne procese, ki trajajo absolutno predolgo."

Varuhinja je posebej opozorila na pravico otrok do zaupnosti. "Otroci imajo pravico do tega, da se njihovih podatkov ne uporablja in zlorablja, nenazadnje tudi v medijih," je dejala. Dodala je, da gre za stvari, ki bi jih morala država vzeti bolj resno in jih tudi uresničevati.

Ob tem se je varuhinja ponovno zavzela za sprejetje družinskega zakonika, kjer bi bila zelo jasno in nedvoumno zapisana tudi prepoved telesnega kaznovanja otrok. Varuhinja je tudi izrazila zadovoljstvo, da je bil odobren projekt raziskovalnega dela o ugotavljanju nasilja v šolah.

Program TOM pri Zvezi prijateljev mladine Slovenije deluje od leta 1990, ko je bil ustanovljen na pobudo komisije za otrokove pravice. V tistem času podobnega programa v Sloveniji še ni bilo, zato je TOM predstavljal novost na področju socialnega varstva otrok in mladostnikov. TOM je namenjen vsem mladim, ki imajo kakršnekoli težave in se želijo o njih pogovoriti.

Osnovni cilj programa TOM je otrokom in mladostnikom dnevno zagotoviti možnost, da se v trenutku kakršnekoli stiske ali težave pogovorijo z usposobljenim svetovalcem, ki jim zagotavlja anonimnost in zaupnost, nudi emocionalno toplino ter posreduje različne informacije. V 18 letih delovanja je TOM sprejel približno 300.000 klicev.

Po besedah predsednice Nacionalne mreže TOM Darje Groznik v okviru mreže deluje 11 svetovalnih skupin, ki združujejo okoli 150 svetovalcev-prostovoljcev. Vse svetovalne skupine uporabljajo telefonski sistem geo-centreks, kar pomeni, da klic prejme tista svetovalna skupina, ki je v določenem trenutku prosta.

Otroci in mladostniki lahko postavijo vprašanje tudi preko spleta (www.e-tom.si). Mladi lahko na spletni strani tudi dobijo informacije o temah, ki jih sami najpogosteje izpostavijo na telefonu. TOM deluje vsak dan od 12. do 20. ure. V letu 2006 je bilo skupno število klicev na TOM 41.515, v letu 2007 40.557, od tega je bilo v letu 2006 12.694 klicev in v letu 2007 10.433 klicev, pri katerih je bil opravljen svetovalni razgovor.

Večinoma pokličejo mladi, stari od 10 do 18 let, med njimi najpogosteje tisti, ki so stari od 12 do 15 let. Po spolu med klicalci še vedno prevladujejo dekleta, ki opravijo približno 63 odstotkov klicev. Skoraj polovica vseh klicev je povezana s temama ljubezen in spolnost. Po deležu sledijo klici, ki so povezani s temami vrstniki, družina, šola, telesne težave, psihične težave, zlorabe, odvisnost, socialno-ekonomska stiska in samomor.

Natisni: