Na Varuha človekovih pravic RS (Varuh) se je s pripombami k reorganizaciji službe nujne medicinske pomoči kot jo ureja predlog Pravilnika o službi nujne medicinske pomoči s prilogami (Predlog Pravilnika), obrnilo več občin in zdravstveni zavod. Pobudniki so med drugim izpostavili, da reorganizacija prinaša slabšo dostopnost do zdravstvenih storitev in daljši odzivni čas, predvsem kar zadeva prebivalce ruralnih območij.
MZ smo posredovali mnenje in zavzeli stališče, da bi določba 7. člena Predloga Pravilnika, ki definira dostopni čas, lahko pomenila posredno diskriminacijo prebivalcev ruralnih področij, saj jih postavlja v manj ugoden položaj, kar zadeva kakovost in dostopnost do zdravstvene oskrbe za življenjsko ogrožene paciente. MZ smo seznanili tudi s pomislekom da zdravstvena oskrba ne bo enaka za vse. Opozorili smo, da ne moremo enačiti zdravstvene oskrbe, ki jo nudi zdravnik in oskrbe, ki jo nudi diplomirani zdravstvenik ali »prvi posredovalec«. MZ smo predlagali, da popravi Predlog Pravilnika v smeri, da bo odpravljen diskriminatorni kriterij pri dostopnem času do zdravstvene oskrbe prebivalcev ruralnih območij. Predlagali smo tudi, da se vsem prebivalcem zagotovi možnost enakega dostopa do zdravstvene (zdravniške) obravnave.
MZ se je na naše stališče odzvalo in predstavilo obrazložitev Predloga Pravilnika. Seznanili so nas, da Predlog Pravilnika ne bo posegal na področje neprekinjenega zdravstvenega varstva in s tem na področje izvajanja dežurne službe. Opravili bodo tudi dodatne analize, in sicer glede dostopnega časa, obremenitev v času izvajanja dežurne službe, rednih in izrednih nadzorov izvajanja NMP in analiz podatkov, ki bodo pridobljeni po vzpostavitvi dispečerske službe zdravstva. MZ meni, da bodo šele omenjene analize pokazale realne potrebe znotraj mreže izvajalcev NMP.
Varuh meni, da bo šele praksa zares pokazala, ali so usmeritve v predlogu Pravilnika o službi nujne medicinske pomoči pravilne oziroma, kje bodo potrebne spremembe. Zato smo na MZ predlagali, da nas sproti seznanjajo s potekom postopka in uvajanjem »novosti«, povezanih s Predlogom Pravilnika. Na ta način bomo lahko spremljali potek postopka in spremembe, povezane s Predlogom Pravilnika.
Pobudo smo označili kot utemeljeno, saj enakost pri dostopu do zdravstvenega varstva mora biti zagotovljena vsem. MZ je mnenja, da temu bo tako, vendar za zdaj njihovih navedb še ni moč preveriti. Tako bo šele praksa pokazala, ali zagotovila MZ tudi dejansko držijo (3.4-49/2015).