Pobudnik je izgubil pravico do Zoisove štipendije za študijsko leto 2023/2024, ker je bil njegov članek v COBISS vpisan 4. 10. 2023, ne pa pred začetkom študijskega leta, kot je določal pravilnik. MDDSZ je sledilo priporočilu Varuha in konec leta 2023 s spremembo ZŠtip-1C odpravilo to pomanjkljivost, vendar le za naprej. Varuh je ugotovil, da so brez štipendije ostali vsi, katerih članki so bili prepozno vpisani v COBISS, čeprav na to niso mogli vplivati. Pobudniku so bile kršene pravice, saj ni bil v enakem položaju kot vlagatelji prej ali kasneje. MDDSZ bi moralo najti rešitev tudi za prejšnje upravičence.
***
Varuh človekovih pravic Republike Slovenije (Varuh) je v letu 2024 po dveh letih obravnaval novo pobudo, ki se je nanašala na pravico do Zoisove štipendije v primeru prepoznega vpisa članka v vzajemno bazo COBISS.
Javni štipendijski, razvojni, invalidski in preživninski sklad Republike Slovenije (Sklad) je januarja 2024 zavrnil vlogo pobudnika za dodelitev Zoisove štipendije za študijsko leto 2023/2024, ker članek, ki ga je pobudnik uveljavljal kot izjemni dosežek, v vzajemno bazo COBISS ni bil vpisan najkasneje zadnji dan pred začetkom šolskega oziroma študijskega leta, ampak 4. 10. 2023. Sklad je v odločbi zapisal, da s tem niso izpolnjeni pogoji iz prvega odstavka 10. člena Pravilnika o dodeljevanju Zoisovih štipendij (Pravilnik). Zoper odločbo Sklada je pobudnik vložil pritožbo, ki ji je Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) ugodilo, odločbo Sklada odpravilo in zadevo vrnilo organu prve stopnje v ponovno odločanje.
MDDSZ je v svoji odločbi obenem zapisalo: »V ponovnem postopku mora organ prve stopnje upoštevati ugotovitve in napotilo organa druge stopnje iz te odločbe in preveriti točen datum objave pritožnikovega članka v reviji, ki mora biti pred 1. 10. 2023, in v tem primeru šteti uveljavljani dosežek za izjemen dosežek pritožnika kot pravočasen.« Sklad je v ponovnem postopku izdal odločbo, v kateri razen poziva k dopolnitvi vloge ni sledil napotilu drugostopenjskega organa, pobudniku pa iz enakega razloga kot v prvotnem odločanju tako tudi ni dodelil točk za izjemni dosežek. Pobudnik je tudi zoper drugo odločbo Sklada vložil pritožbo, ki jo je MDDSZ zavrnilo in potrdilo odločbo Sklada. V obrazložitvi druge odločbe je MDDSZ navedlo, da za presojo izpolnjevanja pogoja po 10. členu Pravilnika ni pomembno, kdaj je bil predlagan vpis v COBISS, niti kdaj je bila znanstvena objava dejansko objavljena, pač pa se presoja le dejanski datum vpisa v COBISS, upravni organ pa mora pri odločanju upoštevati tako zakonske kot podzakonske predpise ne glede na njihovo morebitno neskladnost z zakonom ali ustavo; zanj t. i. exceptio illegalis ne velja.
Varuh je že v Letnem poročilu o delu za leto 2022 priporočil MDDSZ, naj uskladi 10. člen Pravilnika o dodeljevanju Zoisovih štipendij (Pravilnik) s sodbo Višjega delovnega in socialnega sodišča opr. št. Psp 94/2021 s 26. 5. 2021, v kateri je to zavzelo stališče, da je določba prvega odstavka 10. člena Pravilnika, ki pogojuje priznanje lastnosti "izjemnosti" dosežka z objavo v vzajemni bazi podatkov COBISS do 1. oktobra, nezakonita, saj takšna omejitev ne izhaja iz zakonskih norm Zakona o štipendiranju (ZŠtip-1) in omejuje pravico do štipendije. Objava v vzajemni bazi podatkov COBISS je neodvisna od aktivnosti štipendista. Nikjer v Pravilniku ni (bil) namreč določen rok, do kdaj oziroma s kakšnim časovnim zamikom mora upravljavec vzajemne baze podatkov COBBIS vanj vpisati določen prispevek oziroma nalogo. Dejstvo vpisa prispevka v zahtevano bazo COBISS je povsem prepuščeno aktivnosti oziroma pasivnosti upravljavca teh podatkov. Kot je še zapisalo VDSS, štipendistu zato ne gre naprtiti pravnih posledic, ki so zunaj obsega njegove pravne sfere.
Varuh je na neustreznost ureditve torej opozoril že leta 2022. Prav tako je stališče o nezakonitosti Pravilnika zavzela sodna praksa, povzelo jo je tudi MDDSZ v obrazložitvi prve odločbe. MDDSZ je očitno napačno ureditev pripoznalo, saj je pripravilo spremembe zakonodaje. Z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o štipendiranju (ZŠtip-1C) je bil konec leta 2023 spremenjen oziroma dopolnjen 24. člen ZŠtip-1, ki v četrtem odstavku 24. člena tako po novem določa, da se kot objava znanstvenoraziskovalne naloge ali znanstvenega prispevka šteje prispevek, ki je objavljen najkasneje zadnji dan pred začetkom šolskega ali študijskega leta, za katerega vlagatelj uveljavlja dodelitev ali nadaljnje prejemanje štipendije in za katerega je predlagan vpis v vzajemno bazo podatkov COBISS najkasneje zadnji dan pred začetkom šolskega ali študijskega leta, za katerega vlagatelj uveljavlja dodelitev ali nadaljnje prejemanje štipendije, ter je vpisan v vzajemno bazo podatkov COBISS pred koncem tekočega koledarskega leta. Objava znanstvenega prispevka mora biti v vzajemni bazi podatkov COBISS označena kot znanstvena ali strokovna v skladu s specifikacijo, ki je določena v tipologiji dokumentov oziroma del za vodenje bibliografij. Naknadno je bil usklajen tudi Pravilnik[1].
Varuh je MDDSZ vprašal, ali je v prvi odločbi zavzelo napačno stališče, in če ne, kaj je razlog za to, da je ministrstvo svoje mnenje v drugi odločbi spremenilo. V tem času je sodna praksa, na katero se je MDDSZ prvotno sklicevalo, namreč ostala nespremenjena. Ob tem je bilo tudi težko razumeti, zakaj je Sklad na pobudo MDDSZ ob ponovnem odločanju dejansko pozval pobudnika k dopolnitvi vloge z namenom dokazovanja, da je bil članek objavljen do konca študijskega leta, po prejemu dokazila, ki temu nesporno pritrjuje, pa kljub temu odločil, da odločitve to ne spremeni.
MDDSZ je v odgovoru navedlo, da se je s prvo odločbo oprlo na sodno prakso, z drugo pa sledilo določbam veljavnega Pravilnika in ZŠtip-1. V zadevah sta odločala različna odločevalca, ki sta se odločala skladno s svojo strokovno presojo. Po napotilu iz prve odločbe MDDSZ je Sklad v ponovljenem postopku pravilno in skladno z določbami ZUP dopolnil dokazni postopek in pridobil dokazilo z datumom objave strokovnega članka v reviji, vendar je vlogo za dodelitev Zoisove štipendije zavrnil, ker se je skliceval na določbo 10. člena veljavnega Pravilnika. MDDSZ je v nadaljevanju nato zgolj ponovno navedlo, da mora upravni organ pri odločanju tako zakonske kot podzakonske predpise upoštevati ne glede na njihovo morebitno neskladnost z zakonom ali ustavo; zanj t. i. exceptio illegalis ne velja, sodna praksa pa pri tem ni zavezujoč pravni vir. Pritožbeni organ se je pri ponovnem odločanju zato naslonil na določbe veljavnega Pravilnika in ZŠtip-1. MDDSZ je zavzelo stališče, da je bil pobudnik obravnavan v skladu z veljavnimi predpisi in na enak način kot preostali vlagatelji istovrstnih zahtevkov.
MDDSZ sicer ni komentiralo Varuhovih navedb, da so bile pobudniku kršene pravice, ker je kljub izpolnjevanju pogojev ostal brez pravice do Zoisove štipendije za leto 2023/2024. MDDSZ je sicer res sledilo Varuhovemu priporočilu, vendar je bila neustreznost z ZŠtip-1C odpravljena šele konec leta 2023, pa še to zgolj za naprej. Varuh je v zadevi ugotovil, da so brez upoštevanja izjemnega dosežka in s tem brez pravice do Zoisove štipendije tako ostali vsi vlagatelji, ki so pred šolskim letom 2024/2025 izpolnili pogoj pravočane objave članka, vendar je bil ta v bazo COBISS vpisan »prepozno«, pri čemer na datum vpisa sami niso mogli vplivati. Iz navedenega sledi, da MDDSZ ni predvidelo vseh možnih posledic, do katerih lahko pride, saj je denimo pobudnik, ki se je obrnil na Varuha, iz sistema izpadel zgolj zato, ker sprememba zakona velja šele za študijsko leto 2024/2025, in to kljub temu, da je bilo o njegovi pravici prvič odločeno šele januarja 2024, ko je bil zakon že spremenjen; hkrati pa se mu je s to isto spremembo onemogočilo, da bi taisti izjemni dosežek uveljavljal v novem šolskem letu, kar bi sicer lahko, če bi še veljala prejšnja določba 10. člena Pravilnika.
Varuh je tako ugotovil, da so bile pobudniku kršene pravice, saj ni bil v enakem položaju kot vlagatelji leto prej in leto kasneje. MDDSZ bi moralo ob pripravi sprememb nasloviti tudi vse tiste potencialne vlagatelje, ki so bili v enakem položaju kot pobudnik in poiskati način, da bi lahko uspešno uveljavili izjemni dosežek, objavljen v šolskem/študijskem letu 2022/2023 in v bazo COBISS vpisan po 1. 10. 2023. Pobuda je bila utemeljena. Pobudnik je v zadevi sprožil socialni spor, tako da bo o končnem razpletu odločalo sodišče. 19.1-70/2024
[1] s Pravilnikom o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o dodeljevanju Zoisovih štipendij, Uradni list RS, št. 53-1835/2024 z 28. 6. 2024.