Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Postopek razrešitve članice sveta zavoda

Na Varuha človekovih pravic RS (Varuh) se je obrnila pobudnica, ki jo je Vlada RS konec maja 2014 s sklepom predčasno razrešila z mesta članice sveta zavoda neke srednje šole.

Sklep Vlade RS o predčasnem prenehanju mandata ni bil obrazložen, kljub temu pa je bilo v sporočilu za javnost o seji vladi, ki je javno dostopen tudi na spletni strani Vlade RS, zapisano, da je bila razrešitev pobudnice predlagana zaradi podatkov, ki so jih posredovali dijaki in starši srednje šole. Iz teh podatkov je po ugotovitvi predlagatelja razrešitve izhajalo, da predstavnica ustanoviteljice ne ravna v skladu z interesi ustanoviteljice.

Pobudnica je Varuha zaprosila za posredovanje, ker je menila, da ji je Vlada RS z javno objavljeno navedbo, da je ravnala v neskladju z interesi ustanoviteljice, posegla v njene osebnostne pravice. Ta navedba je bila po prepričanju pobudnice neresnična in škoduje njenemu ugledu in nadaljnjemu udejstvovanju v družbenem življenju. Pobudnica je še navedla, da sploh ni bila seznanjena s tem, katera njena ravnanja naj ne bi bila skladna z interesi ustanoviteljice in še, da je vlada tudi nikoli ni seznanila s tem, kakšni so njeni interesi. Poleg tega ji v postopku razrešitve tudi ni bila dana možnost obrambe oziroma pojasnila.
Pobudnica v svojem dopisu sicer ni opredelila pričakovanj do Varuha, zato smo ji pojasnili, da za zaščito svojih osebnostnih pravic lahko vloži tožbo na podlagi 134. člena Obligacijskega zakonika, in v njej med drugim zahteva tudi odstranitev neresničnih oziroma žaljivih informacij. 

Varuh pri svojem delu doslej sicer ni zaznal, da bi postopki razreševanja članov svetov zavodov predstavljali sistemski problem. Domnevamo tudi, da je način razreševanja predstavnikov ustanoviteljice deloma odvisen od vsake posamezne vlade posebej, zato Varuh na podlagi prejete pobude tudi ni opravil poizvedbe pri novi vladi, ki na razrešitev pobudnice ni imela vpliva. Vendarle pa smo se odločili, da v letnem poročilu iz preventivnih razlogov opozorimo na problematiko postopkov razreševanja in v zvezi z njo odločevalce opozorimo zlasti na tri vidike.

Načela dobrega upravljanja in varstvo osebnostnih pravic razrešenih posameznikov po mnenju Varuha v primerih predčasnih razrešitev od Vlade RS terjajo, da

  • predstavnika seznani z razlogi za takšno odločitev, mu
  • da možnost, da se do teh razlogov opredeli, hkrati pa
  • je izredno previdna pri objavljanju informacij o razrešenem članu.


Previdnost pri objavi informacij o razlogih za razrešitev bi bila še posebej na mestu v primerih, kadar ti razlogi niso bili ugotovljeni v kakšnem posebnem postopku, v okviru katerega je imel posameznik možnost zagovora in uporabe pravnega sredstva. 1.6-33/2014

Natisni: