Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Policijska postaja Postojna in Policijska postaja Sežana

Varuh človekovih pravic Republike Slovenije je na podlagi nalog in pooblastil državnega preventivnega mehanizma po Opcijskem protokolu h Konvenciji proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju (DPM), skupaj s predstavnico izbrane nevladne organizacije, brez predhodne najave, 7. 4. 2010 obiskal in opravil pregled  prostorov za pridržanje na Policijski postaji (PP) Postojna in PP Sežana.

 

PP Postojna

 

V letu 2010 je PP Postojna do dneva našega obiska odredila 21 pridržanj, skupno število izvedenih pridržanj v tem času pa je bilo 31. V istem obdobju PP Postojna ni izvedla nobenega postopka zadržanja po Zakonu o nadzoru državne meje.

 

V času obiska DPM na PP Postojna ni bilo pridržane osebe.

 

PP Postojna ima tri prostore za pridržanje. Nahajajo se v kletnih prostorih, dostop do njih pa je mogoč le mimo dežurnega policista po stopnicah. Bili so ustrezno označeni. Prostor, označen s številko »1« je namenjen za pridržanja do 12 ur (do dveh oseb), prostora številka »2« in »3« pa sta za pridržanja do 48 ur (za eno osebo). Videonadzor in govorna naprava v vseh prostorih sta bila ustrezno označena, z nalepko.

 

Ugotovili pa smo, da se v prostoru za krajše pridržanje ne da regulirati osvetlitve (kar bi moralo priti v poštev v primeru pridržanja v nočnem času). Predlagali smo, da se prouči možnost take ureditve umetne svetlobe, da bo to mogoče. MNZ je v odzivnem poročilu navedlo, da bodo v ta namen na PP Postojna namestili svetlobna telesa z manjšo močjo osvetlitve, ki je primerna za nočni počitek in še omogoča kvaliteten video nadzor pridržane osebe.

 

Stene prostora za krajše pridržanje so bile ob našem obisku umazane, poleg vsega pa je bilo zaznati vonj po fekalijah. MNZ je zagotovilo, da se bo stene prepleskalo. Pri tem je sicer še izpostavilo, da je redno vzdrževanje sten prostorov za pridržanje problematično, saj jih zlasti pijane osebe pogosto na različne načine umažejo ali poškodujejo (črte obuval, praskanje po zidu z nohti, pljuvanje, ipd.); umazanijo čistilke pri čiščenju prostorov odstranjujejo z gobicami in krpami, kar pa na stenah pušča odtise in daje obiskovalcu videz umazanosti.

 

Kot nadaljnjo pomanjkljivost tega prostora smo šteli, da v njem ni tekoče vode. Pravica dostopa do pitne vode se trenutno sicer zagotavlja z ustekleničeno vodo, vendar je MNZ pojasnilo, da bo v okviru adaptacijskih del zagotovljena tudi tekoča voda. To DPM pozdravlja.

 

V hodniku pred dežurnim policistom sta dve sobi, v katerih lahko s pridržano osebo opravi razgovor odvetnik, če pride na postajo. V obeh sobah smo našli UNHCR plakat s pravicami pridržanih oseb, ne pa tudi natisnjenega izvoda seznama odvetnikov ter brošure MNZ o pravicah oseb, katerim je bila odvzeta prostost. Zato smo tudi predlagali, da se oboje tja namesti. Po zagotovilih MNZ je bil ta naš predlog že realiziran.

 

Pri dežurnem policistu se je nahajala knjiga pohval in pritožb, nikjer pa nismo našli nabiralnika za anonimno oddajanje pohval in pritožb. DPM je zato predlagal, da PP Postojna v svoje prostore namesti tudi tovrstne nabiralnike in s tem omogoči vlaganje anonimnih pohval in pritožb. Kot je pojasnilo MNZ, naj bi bil ta naš predlog realiziran še v kratkem.

 

Pri pregledu naključno izbranih primerov posameznih pridržanj v letošnjem letu je bilo ugotovljeno, da je dokumentacija o tem zgledno urejena. Le kot manjšo pomanjkljivost smo šteli, da v uradnih zaznamkih ni bil zabeležen podatek, ko se osebi v primeru krajših pridržanj ponudi voda in ali jo je oseba sprejela ali zavrnila. Zato smo predlagali, da se ta podatek v bodoče dosledno zabeleži.

 

Kot pomanjkljivost na PP Postojna smo tudi šteli, da nima ustreznega dostopa za invalide. Dostop do dežurnega policista je mogoč samo po kovinskem stopnišču, pri čemer pa pred stopnicami ni niti zvonca, s katerim bi npr. invalidni obiskovalec lahko poklical dežurnega policista. Prihod invalidnega obiskovalca na postajo je tako sedaj odvisen od tega, da ga opazil dežurni policist preko kamere, ki je nameščena pri vhodu oziroma, če na postajo slučajno pride še kakšen drug obiskovalec in o prihodu invalidnega obiskovalca o tem obvesti dežurnega policista. V takšnih primerih pa mora dežurni policist tudi zapustiti svoje delovno mesto. DPM je zato tudi predlagal, da se preuči možnost drugačne ureditve dostopa v prostore PP Postojna, ki bo prijazen tudi za invalide. V zvezi s tem je MNZ navedlo, da bodo ta predlog upoštevali pri prvem večjem investicijsko vzdrževalnem posegu na objektu.

 

Garderobni prostori za zaposlene policiste so skupni za moške in ženske. DPM je predlagal, da se preučijo možnosti po spolu ločenih garderob. MNZ se do tega predloga ni izrecno opredelilo.

 

 

PP Sežana

 

V letu 2010 je bilo do 31. 3. 2010 na PP Sežana pridržanih 70 oseb. Od tega je PP Sežana odredila 30 pridržanj, preostalih 40 pa je izvedla za druge PP (PP Kozina, PP Koper, PP Izola). V istem obdobju pa ni izvedla nobenega postopka zadržanja po Zakonu o nadzoru državne meje.

 

V času obiska DPM na PP Sežana ni bilo pridržane osebe.

 

PP Sežana ima dva prostora za pridržanje. Prostor označen s številko »1« je namenjen za krajša pridržanja (do 12 ur), prostor označen s številko »2« pa za daljša pridržanja (do 48 ur). Dostop do prostorov je mogoč mimo dežurnega policista po hodniku ali neposredno iz dvorišča.

 

Oba prostora sta videonadzorovana in imata govorno napravo, kar je bilo tudi ustrezno označeno, z nalepko. Pri pregledu obsega nadzora videokamer v prostoru številka »1« smo ugotovili, da je kamera nameščena tako, da pokriva tudi del prostora s sanitarijami. Takšna namestitev videonadzornega sistema je (tudi) v nasprotju z Normativi za gradnjo, adaptacijo in opremo prostorov za pridržanje št. 2152-1-31/500359-2 z dne 30. 9. 2002. DPM je zato predlagal, da se videonadzorni sistem namesti v skladu z navedenimi normativi. Kot je zagotovilo MNZ v odzivnem poročilu, so to pomanjkljivost na PP Sežana že odpravili.

 

Oba prostora za pridržanje imata zadovoljivo dnevno svetlobo in dobro umetno svetlobo. Komandir nam je pojasnil, da se luči v nočnem času ugasnejo in se opravlja fizični nadzor, kar omogoča nemoten spanec pridržanim osebam. Kljub temu je DPM predlagal, da se v prostoru namesti manj močna luč, ki bi omogočala nadzor pridržane osebe tudi z videonadzornim sistemom, saj to vsekakor pripomore k dodatni varnosti pridržane osebe in razbremenitvi dežurnega policista. Po pojasnilu MNZ bodo v ta namen na PP Sežana v obeh prostorih za pridržanje namestili svetlobna telesa z manjšo močjo osvetlitve, ki je primerna za nočni počitek in še omogoča kvaliteten video nadzor pridržane osebe.

 

V prostoru za krajše pridržanje smo med opremo pogrešali vzglavnik. Čeprav ti sicer resda v omenjenih normativih prostorov za pridržanje do 12 ur niso predvideni, DPM meni, da je vzglavnik potreben tudi v teh prostorih, če gre za pridržanje preko noči. Vsekakor pa je vzpodbudno, da nam je MNZ v tej zvezi zagotovilo, da so ta naš predlog na PP Sežana že realizirali.

 

Kot pomanjkljivost smo tudi šteli, da v prostoru za krajše pridržanje ni zagotovljene tekoče vode. Po navedbah MNZ bo to spremenjeno v okviru adaptacijskih del, do takrat pa se bo pravica dostopa do pitne vode zagotavljala z ustekleničeno vodo.

 

V prostoru za daljše pridržanje armatura na umivalniku ni bila dobro pritrjena, kar bi lahko predstavljalo nevarnost, da jo pridržana oseba odtrga in jo uporabi za napad ali samopoškodbo. Komandir je v tej smeri pojasnil, da so o tem že obvestili Policijsko upravo Koper in ta naj bi že 16. 11. 2009 zagotovila, da se bo napako odpravilo. Zagotovil je tudi, da se do odprave te nepravilnosti, tega prostora ne bo uporabljalo. V svojem poročilu o obisku smo omenjeno pomanjkljivost izpostavili tudi sami in izrazili pričakovanje, da se jo bo res čimprej odpravilo, MNZ pa je v odzivnem poročilu zagotovilo, da bo temu tako v najkrajšem možnem času.

 

V omari, ki je v predprostoru prostorov za pridržanje smo pogrešali copate za enkratno uporabo ter vzglavnike. DPM je predlagal, da se PP Sežana dostavijo. Pri pregledu rokov uporabnosti hladnih obrokov je bilo ugotovljeno, da je vsem, razen obeh C2 paketov, že potekel rok uporabe. Nadalje smo ugotovili, da je bil pridržanima osebama 22. 1. 2010 in 20. 2. 2010 izročen hladni obrok kljub pretečenem roku uporabe. Komandir je nato pojasnil, da je PP Sežana od Policijske uprava Koper že dobila hladne obroke, ki jim je rok uporabe pretekel, ter pri tem tudi predložil kopiji dveh dopisov (z dne 1. 11. 2009 in z dne 12. 1. 2010), s katerima je bila Policijska uprava Koper o tem dejstvu seznanjena. DPM je tako predlagal, da tudi Policijska uprava Koper poskrbi, da v bodoče vsem policijskim postajam dostavlja sveže hladne obroke. MNZ je nato sporočilo, da sta bili obe pomanjkljivosti odpravljene že takoj po našem obisku.

 

Pri pregledu naključno izbranih primerov posameznih pridržanj v letošnjem letu so bile ugotovljene nekatere pomanjkljivosti pri izpolnjevanju obrazcev (uradnih zaznamkov o pridržanju in sklepov oziroma odločb o pridržanju). Tako pri pregledu primera pridržanja dveh oseb ob dveh različnih priložnostih v uradnem zaznamku niso bile navedene ugotovitve policistov oziroma so bile beležene le ure nadzora. DPM je zato predlagal, da se v bodoče v uradne zaznamke o pridržanju beleži vsaka ugotovitev policista, med drugim tudi ponuditev vode pridržani osebi v prostoru za krajše pridržanje in ne zgolj uro nadzora. Prav tako smo predlagali, da se v uradne zaznamke o pridržanju beleži, da je pridržana oseba dobila posteljnino, odeje in vzglavnik, ki se sicer v prostorih za pridržanje ne nahaja. Kot je pojasnilo MNZ, je Generalna policijska uprava opozorila na ugotovljene pomanjkljivosti vodstvo nadzirane enote in mu naročila, naj izvedejo ustrezne ukrepe za njihovo odpravo ter dosledno upoštevajo predpise in usmeritve, ki se nanašajo na pridržanje oseb.

Natisni: