Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Policijska postaja Ljubljana Vič in Policijska postaja Vrhnika

Varuh človekovih pravic Republike Slovenije je na podlagi nalog in pooblastil državnega preventivnega mehanizma (v nadaljevanju: DPM) po Opcijskem protokolu h Konvenciji proti mučenju in drugim krutim, nečloveškim ali poniževalnim kaznim ali ravnanju, po dvema svojima predstavnikoma in skupaj s predstavnico pogodbene nevladne organizacije Pravno-informacijski center nevladnih organizacij – PIC, brez predhodne najave, 21. 9. 2010 obiskal in opravil pregled prostorov za pridržanje na Policijski postaji (PP) Ljubljana Vič in PP Vrhnika.

 

PP Ljubljana Vič

 

V letu 2010 je PP Ljubljana Vič do dneva tokratnega obiska DPM odredila 172 pridržanj. Izvedena so bila sicer večinoma v Centru za pridržanje Ljubljana v Mostah. Kot nam je ob obisku pojasnil komandir, na sami postaji izvedejo pridržanja oseb le v primeru, ko so kapacitete v moščanskem centru za pridržanje zasedene in kadar gre za osebe, od katerih se zbira obvestila oziroma se jih zaslišuje. Po Zakonu o nadzoru državne meje niso imeli v istem obdobju zadržane nobene osebe.

 

V času našega obiska ni bilo na PP Ljubljana Vič pridržane nobene osebe.

 

PP Ljubljana Vič ima dva prostora za krajše pridržanje (do 12 ur). V primeru daljših pridržanj (do 48 ur) se pridržanje izvaja v zgoraj omenjenem centru. Oba prostora sta bila primerno označena, s številko '1' in '2'. Imata tudi dobro dnevno in umetno svetlobo. Ugotovili sicer smo, da se slednje ne da regulirati, kar je lahko pomanjkljivost v primeru pridržanja preko noči. DPM je zato predlagal proučitev možnosti za odpravo te pomanjkljivosti. MNZ je v odzivnem poročilu zagotovilo, da bodo na PP Ljubljana Vič v ta namen namestili svetlobna telesa z manjšo močjo osvetlitve, ki je primerna za nočni počitek in še omogoča kvaliteten video nadzor pridržane osebe. Sporočilo nam je tudi, da montaža takšnih svetlobnih teles že poteka na območju celotne države in bo zaključena v okviru adaptacijskih del.  

 

Pitne vode v prostorih za pridržanje ni. Pridržana oseba mora tako za dostop do pitne vode preko klicnega zvonca poklicati policista. Pipa in umivalnik se nahajata v prostoru pred prostoroma za pridržanje, s plastenkami za vodo pa PP Ljubljana Vič ob našem obisku ni razpolagala, kar DPM šteje za pomanjkljivost. MNZ nam je naknadno sporočilo, da bodo slednje zagotovljene.

 

Prostora za pridržanje sta bila ustrezno opremljena, pogrešali smo le vzglavnik, ki bi bil potreben, če bi šlo za pridržanje preko noči. Zato smo predlagali, da se postaji dostavi tudi te. MNZ se je na ta predlog odzvalo s pojasnilom, da vzglavniki v prostorih za pridržanje do 12 ur v Normativih za gradnjo, adaptacijo in opremo prostorov za pridržanje niso predvideni; to pomanjkljivost pa naj bi odpravili po sprejetju novih normativov (ki so v pripravi) in nabavili ustrezne vzglavnike za te prostore.

 

Ob obisku nam je komandir pojasnil, da je seznam odvetnikov na intranetu in da postaja razpolaga tudi z natisnjenim izvodom tega seznama. Vendar pa smo kasneje ugotovili, da je bil slednji natisnjen še v letu 2008. DPM je zato predlagal, da se tudi natisne ažuriran seznam odvetnikov in da se ga namesti v predprostor pred prostoroma za pridržanje, kjer se opravi sprejem pridržane osebe. Oboje bo po zagotovilih MNZ tudi storjeno.

 

Soba za razgovore z odvetnikom je v prvem nadstropju. Namenjena in opremljena je sicer kot prostor za zaslišanje, s strani policistov pa se uporablja tudi za redno delo. Ob ogledu nje smo opazili, da je bil na mizi (soba je bila že odklenjena in vrata odprta) odložen pas, na katerem je oprema policista (med drugim tudi strelno orožje). Dežurni policist je sicer pojasnil, da je »policistka, ki tam izdeluje pisne izdelke, po vsej verjetnosti skočila le v toaleto«. Opozorili smo, da je puščanje opasnika z orožjem brez nadzora na takšnem mestu neprimerno. S tem se je strinjalo tudi MNZ in še navedlo, da bo vodstvo enote opozorilo policistke in policiste, da je puščanje pasu z orožjem brez nadzora v sobi za razgovore z odvetnikom nesprejemljivo in bo prav tako zahtevalo ustrezno ravnanje in hrambo osebne opreme in službenega orožja.

 

Ob vhodu na postajo je bila knjiga pohval in pritožb. Pozdravili smo, da so glede na naša priporočila ob prejšnjem obisku namestili nabiralnik, ki omogoča oddajanje anonimnih pritožb in pohval. Glede na to, da je PP Ljubljana Vič v bližini Azilnega doma in imajo postopke tudi s tujci, pa smo tokrat še predlagali, da naj se nabiralnik ustrezno označi še v vsaj enem tujem jeziku. Po zagotovilih MNZ bo to tudi storjeno.

 

Pregled naključno izbranih primerov ni pokazal nepravilnosti pri pisnem dokumentiranju (izpolnjevanju uradnih zaznamkov in odločb ter sklepov o pridržanju) odrejenih pridržanj. Dokumentacija o tem je bila ustrezno urejena. DPM je tudi pozdravil prakso vročanja sklepa o pridržanju takoj ob podpisu le-tega, tako, da ga lahko ima pridržana oseba pri sebi v prostoru za pridržanje.

 

Dostop do dežurnega policista PP Ljubljana Vič je možen le preko dveh stopnic. Manjka primerna klančina, po kateri bi do njega lahko prišle tudi invalidne osebe. Zato smo predlagali proučitev možnosti za ureditev primernega dostopa tudi zanje. MNZ je zagotovilo, da bo to upoštevalo pri prvem večjem investicijsko vzdrževalnem posegu na objektu.

 

PP Ljubljana Vič pokriva obsežno področje, ki sega od Polhovega Gradca do Velikih Lašč. Komandir je izpostavil, da sta v delovni izmeni redno dve patrulji, kar za tako veliko področje pogosto ne zadostuje. Sama stavba postaje pa bi bila potrebna vsaj zamenjave oken in klimatizacije prostorov, saj se sedaj ob nižjih temperaturah prostorov na postaji naj ne bi dalo primerno ogreti, v poletnem času pa naj bi temperatura presegla tudi 40°C. MNZ se v svojem odzivnem poročilu do tega ni posebej opredelilo.

 

 

PP Vrhnika

 

V letu 2010 je PP Vrhnika do dneva našega obiska odredila 95 pridržanj. Od tega je bilo v 31 primerih pridržanje izvedeno v Centru za pridržanje Ljubljana Moste, v preostalih 64 pa na postaji sami. Po Zakonu o nadzoru državne meje niso imeli nobene osebe zadržane.

 

V času obiska DPM ni bilo na PP Vrhnika nobene pridržane osebe.

 

PP Vrhnika ima en prostor za krajše pridržanje (do 12 ur). Bil je ustrezno označen, s številko '1'. Tudi videonadzor in govorna naprava v njem sta bila ustrezno označena, z nalepko. Dostop do njega je mogoč skozi glavni vhod mimo dežurnega policista ter neposredno skozi zadnja vrata.

 

Pitne vode v samem prostoru za pridržanje ni na voljo (tako morajo pridržane osebe preko klicnega zvonca poklicati policista, da jim omogoči dostop do nje - umivalnik s tekočo vodo je v prostoru pred prostorom za pridržanje). Prav tako v njem še vedno ni dnevne svetlobe. Umetna je bila sicer zadostna, a se je ni dalo regulirati. Ker je (pre)močna umetna osvetlitev prostora za pridržanje lahko moteča za pridržano osebo, še posebej v času nočnega počitka, je DPM predlagal, da se preverijo možnosti za njeno prilagajanje. Tudi v primeru te PP je MNZ sporočilo, da bodo v prostoru za pridržanje namestili svetlobna telesa z manjšo močjo osvetlitve, ki je primerna za nočni počitek in še omogoča kvaliteten videonadzor pridržane osebe.

 

Kot soba za razgovore z odvetnikom ter sprejem strank se na PP Vrhnika občasno uporablja manjši prostor v hodniku nasproti dežurnega policista, ki ima nad dogajanjem v njem vizualni nadzor. Ob ogledu smo ugotovili, da so stene tega prostora umazane in bi bile v primeru nadaljnje uporabe potrebne pleskanja. Ta prostor smo tudi sicer ocenili za neprimeren, predvsem zaradi majhnosti in neustreznega inventarja) ter predlagali, da se prouči možnost, da se na PP Vrhnika zagotovi primernejši prostor z ustreznim inventarjem, ki bi bil namenjen za sprejemanje strank oziroma razgovore z njimi. Po pojasnilih pomočnika komandirja je ta prostor namreč sicer pisarna policistov – kriminalistov. V času našega obiska se sicer ni izvajalo zaslišanje, vendar smo opazili, da policisti – kriminalisti na svojih mizah hranijo različno dokumentacijo, ki jo resda v času izvedbe zaslišanja sicer najverjetneje odstranijo. MNZ je pojasnilo, da je večja in boljša prostorska ureditev te policijske postaje tudi v njihovem interesu, vendar je trenutna ureditev največ, kar omogočajo gabariti objekta. Podobno pojasnilo je šlo tudi glede pomanjkljivosti, da PP Vrhnika nima predvidenega parkirnega prostora za invalide.

 

Knjiga pohval in pripomb je bila v sprejemnem prostoru, na vidnem mestu. Ugotovili pa smo, da PP Vrhnika ne razpolaga z nabiralnikom za anonimno oddajanje pohval in pritožb,  zato je DPM predlagal, da se proučijo možnosti o njegovi namestitvi. MNZ se je s tem načeloma strinjalo, vendar naj bi ta predlog še preučili z vidika zagotavljanja varnosti policistov in objekta.

 

Pri pregledu naključno izbranih primerov posameznih pridržanj smo ugotovili, da je dokumentacija pridržanj zgledno urejena. Večjih nepravilnosti pri pisnem dokumentiranju (izpolnjevanje uradnih zaznamkov o pridržanju oziroma izdajanju odločb o pridržanju) odrejenih pridržanj nismo ugotovili. Ker pa v prostoru za pridržanje ni pitne vode in ker je smo ugotovili, da se nudenje vode v uradnih zaznamkih nekaterih izbranih primerov ni beležilo, smo predlagali, da se v prihodnje podatek nudenja pitne vode, kot tudi to, ali je pridržana oseba odklonila oziroma sprejela pitno vodo, dosledno beleži.

 

Kot pomanjkljivost smo šteli tudi evidentiranje podatka v uradnem zaznamku, ki se nanaša na obveščanje svojcev pridržane osebe o pridržanju. Pri pregledu enega izmed primerov pridržanja namreč ni bil naveden status osebe, ki je bila obveščena (npr. brat, sestra, zunajzakonski partner…). V tej smeri smo predlagali, da se v uradne zaznamke o pridržanju v bodoče v vseh primerih navaja tudi takšne podatke. Kot je navedlo MNZ v svojem odzivnem poročilu, bo vodstvo PP Vrhnika zagotovilo, da bodo policisti v prihodnje dosledno evidentirali nudenje pitne vode pridržani osebi, kot tudi to, ali je pridržana oseba vodo sprejela ali odklonila ter da bodo policisti v uradne zaznamke o pridržanju dosledno evidentirali tudi status osebe, ki je bila obveščena o pridržanju. 

Natisni: