Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Nedopustna kršitev pravice do učinkovitega pravnega sredstva in oviranje dela Varuha


Varuh človekovih pravic RS (v nadaljevanju: Varuh) je v letu 2013 obravnaval večje število pobud v zvezi z dolgotrajnim reševanjem pritožb zoper odločbe centrov za socialno delo glede upravičenosti do pravic iz javnih sredstev.

Varuh je zato Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (ministrstvo) večkrat opozoril na nedopustnost dolgotrajnih pritožbenih postopkov, ki pomeni kršitev pravice do učinkovitega pravnega sredstva. S tem v zvezi je Varuh zato ministrstvo tudi večkrat prosil za pojasnila.

Ministrstvo se je ves čas sklicevalo na pomanjkanje ustreznega števila zaposlenih, ki naj bi poleg reševanja pritožb opravljali tudi drugo pravno in strokovno delo, povezano s področno zakonodajo. Ministrstvo je zagotavljalo, da si bo prizadevalo, da bodo pritožbe čim prej rešene.

Pri Varuhu pa smo med letom preko pobud zaznavali, da se zaostanki pri reševanju pritožb ne zmanjšujejo, temveč ravno nasprotno, povečujejo. Zato smo predstavnike ministrstva aprila 2013 na delovnem sestanku pri Varuhu ponovno opozorili na nedopustnost dolgotrajnih pritožbenih postopkov ter pozvali k rešitvi problema. Predstavniki ministrstva so se sklicevali na povečanje števila pritožb, so pa Varuhu zagotovili, da vsaj pri reševanju pritožb v zvezi z upravičenostjo do denarne socialne pomoči zaostankov ni, saj jih rešujejo prioritetno.   

Pobudnik, ki se je na Varuha obrnil maja 2013, nas je seznanil, da na rešitev svoje pritožbe v zvezi z upravičenostjo do denarne socialne pomoči čaka že tri mesece. Ministrstvo smo zato pozvali, da nam posreduje podatek, v kakšnih rokih trenutno rešuje prioritetne pritožbe. Ministrstvu smo še predlagali, da nemudoma sprejme določene ukrepe za zmanjšanje oziroma odpravo zaostankov in zagotovi odločanje o pritožbah v zakonskem roku ter da na svoji spletni strani objavi informacijo, ki jo sproti osvežuje, kdaj lahko pritožniki pričakujejo odločitev o svoji pritožbi.

Ministrstvo se je z ugotovitvijo Varuha glede povečanja zaostankov strinjalo. Kot razlog je navedlo zmanjšanje števila zaposlenih, ki rešujejo pritožbe, ponovno pa se je sklicevalo, da zaposleni opravljajo še dodatne naloge. Istočasno je ministrstvo obvestilo Varuha s sklepom Vlade, da se zagotovijo sredstva za plačilo delovne uspešnosti iz naslova povečanega obsega dela na področju odprave zaostankov v letu 2013 in 2014, ter s kadrovskim načrtom v organih državne uprave, s katerim bo ministrstvo pridobilo 10 novih zaposlitev. Ministrstvo je v svojem odgovoru avgusta 2013 še zapisalo, da sprejema pobudo Varuha, da javno objavi informacijo o stanju na področju reševanja pritožb.

Podatek, iz katerega meseca rešuje prioritetne pritožbe, nam je ministrstvo posredovalo šele po dodatnem pozivu Varuha, in sicer je ministrstvo septembra 2013 pojasnilo, da trenutno rešuje pritožbe, ki so bile vložene junija 2012. Ministrstvo je še pojasnilo, da se pritožbe zoper odločbe o denarni socialni pomoči prioritetno rešijo na podlagi predhodne ocene ali bo pritožbi ugodeno ali ne. V svojem odgovoru se je ministrstvo ponovno sklicevalo na pomanjkljivo kadrovsko zasedbo in veliko število vloženih pritožb.  

Pritožbo pobudnika iz meseca februarja je ministrstvo rešilo avgusta 2013. Glede na to, da pritožbi ni bilo ugodeno, očitno po oceni ministrstva le-ta ni bila prioritetna in pobudnik je na rešitev svoje pritožbe tako čakal sedem mesecev.    
Kot smo zasledili, je ministrstvo sledilo pobudi Varuha in na svoji spletni strani objavilo podatek o stanju na področju reševanja pritožb. Ker pa je ta podatek na spletni strani umeščen na uporabnikom neprijazen način oziroma je brez vodenja težko dostopen, ministrstvu predlagamo, da informacijo o stanju na področju reševanja pritožb objavi na vidnejšem in za uporabnike lažje dostopnem mestu. Informacija tudi ni opremljena z datumom objave, zato ministrstvu predlagamo, da jo opremi še z datumom, saj bo tako razvidna tudi ažurnost podatka.    

Varuh ponovno poudarja, da je dolgotrajno reševanje pritožb nedopustna kršitev pravice do učinkovitega pravnega sredstva. Sklicevanje na kadrovske primanjkljaje je po našem mnenju neprimerno in ga zato ne moremo nekritično sprejeti. Pripominjamo še, da tudi Varuh od ministrstva odgovorov ni prejemal v zahtevanih rokih, prav tako ministrstvo na nekatera vprašanja preprosto ni odgovorilo. Varuh je zato ministrstvo neprestano in v posamezni zadevi celo večkrat pozival, da na dopise nemudoma odgovori in da odgovori na vsa zahtevana vprašanja. Neodzivnost na dopise Varuha pomeni oviranje dela Varuha.

Pobude, ki so se nanašale na dolgotrajnost pritožbenega postopka, so bile utemeljene. 3.5 - 43 / 2013, 3.5 - 38 / 2013

Natisni: