Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Kodeks nenasilnega obnašanja na Srednji trgovski šoli Maribor

Vsakdo ima pravico obiskovatiSrednjo trgovsko šolo v Mariboru, se udeleževati katerekoli aktivnostiin biti prisoten pri pouku, ne da bi ga pri tem oviralo obnašanjedrugih oseb ali skupin.

VRSTNIŠKEGA NASILJA
na Srednji trgovski šoli
NE TOLERIRAMO!


Vrstniško nasilje je vse, kar je storjeno z namenom sošolca/sošolko podcenjevati, ga/jo osramotiti, onesrečiti ali ustrahovati.

To pomeni:

  • vsakršno fizično nasilje
  • zmerjanje
  • grožnje s fizičnim obračunom ali poškodovanjem lastnine
  • izločitev kogarkoli iz aktivnosti ali skupinskega dela
  • ignoriranje osebe
  • posmehovanje nekomu oz. norčevanje iz njega
  • uporaba vulgarnih ali agresivnih kretenj
  • rasizem ali seksizem
  • spolno nasilje (vsako spolno dejanje, ki posega v intimno področje proti tvoji volji)

Dolžnost vsakogar je preprečevati nasilje med vrstniki!

Tudi če si le del skupine, ki skuša nekoga osramotiti, onesrečiti ali ustrahovati, si tudi ti vpleten/a v vrstniško nasilje!

Moraš pomagati tistemu, ki pomoč potrebuje. Če za nasilje ne poveš nikomur, pomagaš nasilnežu in nasilje se bo nadaljevalo!

Na šoli se lahko obrneš na kateregakoli profesorja ali profesorico,ravnateljico, šolsko svetovalno službo ali obvestiš varnostnika.

Izgovori niso opravičilo!

* “Bil sem prisoten, vendar mu/ji nisem nič naredil!”
Če nisi poskušal ustaviti nasilja alipoiskati pomoč, si prav tako odgovoren in vpleten v nasilje.

Samo šalili smo se!
Se je vsem zdelo smešno? Ste se vsi smejali? Ali si pomagal žrtvi? Če ne, je to nasilje.

Značilnosti tipične žrtve

  • je telesno šibkejša od vrstnikov;
  • boji se poškodb, je neuspešna pri športu in drugih aktivnostih;
  • je previdna, občutljiva, mirna, zadržana, podredljiva in sramežljiva oseba;
  • ima slabo podobo o sebi, je negotova, nesrečna, žalostna oseba, počuti se neumno, ponižano in neprivlačno;
  • med vrstniki se težko uveljavlja, je osamljena in zavrnjena;
  •  pogosto se bolje razume z odraslimi ljudmi;

Značilnosti tipičnega nasilneža

  • je agresiven do vrstnikov in odraslih;
  • ima pozitivna stališča do nasilja in uporabe nasilnih sredstev;
  • je impulziven (vročekrven) in ima močno potrebo po obvladovanju drugih; težko se podreja pravilom;
  • ima dobro podobo o sebi (širokoustenje s svojo dejansko ali namišljeno večvrednostjo);
  • po navadi je telesno močnejši od vrstnikov, predvsem pa od žrtve;
  • kaže le malo sočutja do vrstnikov, je grob in trdosrčen;

Če do vrstniškega nasilja pride...

  • morajo biti starši nasilneža o tem obveščeni inpripravljeni na posredovanja s strani šole; od staršev se pričakuje, dabodo šoli pomagali;
  • bo moral nasilnež svoje dejanje pojasniti najprejstrokovnemu osebju, nato pa še osebno odgovarjati za svoja dejanjažrtvi in njenim staršem;
  • mora biti žrtvi nasilja zagotovljena vsa pomoč instrokovno svetovanje, tudi s strani policije (če starši s temsoglašajo);
  • bodo morali nasilnež ali skupina nasilneževzapustiti našo šolo v skladu s Pravilnikom o šolskem redu za gimnazije,poklicne, srednje tehniške in strokovne šole.

Naša dolžnost je, da

  • govorimo premišljeno – vsakogar je potrebnospoštovati, sprejeti razlike med nami in se prepričati, da naše besedeniso žaljive, napadalne in da ne povzročajo neudobnega počutjakogarkoli;
  • smo vljudni – izogibamo se povzdigovanju glasu, preklinjanju in uporabi napadalnega jezika;
  • smo prijateljski – z vsemi moramo biti v dobrih odnosih.

Splošna deklaracija človekovih pravic (1948)

  • 3. člen: Vsakdo ima pravico do življenja, prostosti in osebne varnosti.
  • 5. člen: Nihče ne sme biti izpostavljen mučenju, okrutnemu ali ponižujočemu ravnanju ali kaznovanju.
  • 18. člen: Vsakdo ima pravico do svobode misli, vesti in veroizpovedi.
  • 26. člen: Vsakdo ima pravico do izobraževanja.Le-to mora biti usmerjeno k polnemu razvoju človekove osebnosti inutrjevanju spoštovanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
  • 29. člen: Vsakdo ima dolžnosti do skupnosti, kjer živi, in mora spoštovati pravice ostalih.

Konvencija o otrokovih pravicah (1989)

  • Otrok je vsako človeško bitje mlajše od 18 let.
  • Otroci imajo pravico do izobraževanja, ki morabiti usmerjeno k razvoju otrokove osebnosti in nadarjenosti, k pripravina odgovorno življenje in odraslost, k spoštovanju človekovih pravic.
  • Otrok ima pravico do ustrezne življenjske ravni.
  • Otroci imajo pravico do varnosti in zaščite pred poškodbami in zanemarjanjem.
  • Otrokom mora biti dovoljeno govoriti njihov materin jezik in izražati njihovo lastno vero in kulturo.
  • Otroci imajo pravico do izražanja lastnega mnenja in do druženja ter izmenjave mnenj.


Viri:

  • Dan Olweus: Bullying at school - what we know andwhat we can do. Peers School Oxford, UK : Policy about Bullying atPeers School
  • Amnesty International : Prvi koraki – metodični priročnik za poučevanje človekovih pravic


Kodeks nenasilnega obnašanja je pripravila Šolska skupina AmnestyInternational Srednje trgovske šole Maribor ob 10. obletnici Konvencije o otrokovih pravicah, 1999/2000

Natisni: