Na Varuha človekovih pravic RS (Varuh) se je obrnil pobudnik v zvezi s sporno kategorizacijo javne poti po njegovem dvorišču.
Varuh je Občino Straža zaprosil za pojasnila. Na podlagi pobude, prejetega odgovora Občine Straža in vpogleda v javne evidence je Varuh ugotovil, da del javne poti kategorizirane z Odlokom o kategorizaciji občinskih cest na območju Občine Straža (Odlok) sprejetim dne 10. 5. 2007, poteka preko pobudnikovih nepremičnin. Del kategorizirane javne poti poteka torej po zasebnem zemljišču v lasti pobudnika, kar je pravno nedopustno. O tovrstnih zadevah obstaja ustavnopravna praksa. Ustavno sodišče RS v tovrstnih zadevah odloča, da je občinski odlok o kategorizaciji cest v neskladju z 69. členom Ustave RS, če na zemljišču pobudnika kategorizira javno pot, ker občina s pobudnikom ni sklenila pravnega posla za pridobitev zemljišč niti ni izvedla postopka razlastitve, prav tako je v takšnih primerih podano neskladje s 33. členom Ustave RS, ker odlok nedopustno posega v lastninsko pravico in ga v tem delu ustavno sodišče razveljavi brez odložnega roka. Ustavno sodišče RS z odločbo številka U-I-289/12 z dne 24. 1. 2013 smiselno obrazloži, zakaj je moralo prav zaradi neaktivnosti občin, da same odpravijo protiustavne predpise o kategorizaciji javnih cest, kljub jasnim ustavnopravnim stališčem, v letu 2011 spremeniti način odločanja iz ugotovitvenih odločb ter določitve načina izvršitve preko razveljavitev z odložnim rokom enega leta, nato šestih mesecev, v razveljavitve brez odložnega roka.
Županu Občine Straža je Varuh posredoval ugotovitve in mnenje, da je Odlok v delu, kjer na zemljišču pobudnika kategorizira javno pot, v neskladju z Ustavo RS. Predlagali smo, da Občina Straža v obravnavani zadevi takoj vzpostavi zakonito in ustavno stanje, odpravi nastale posledice in pobudniku povrne vso škodo, ki mu je v zvezi s protiustavnim stanjem nastala. Občina Straža našega mnenja in predloga ni sprejela, čeprav priznava, da del kategorizirane javne poti poteka po zasebnem zemljišču v lasti pobudnika. Ker je Občina Straža vztrajala pri nezakonitem in protiustavnem stanju, smo županu Občine Straža ponovili svoj predlog, vendar se ta na naš ponovni poziv sploh ni odzval. Zato smo predlagali ministru za infrastrukturo in prostor, da v skladu z Zakonom o državni upravi opravi nadzor nad zakonitostjo dela organov Občine Straža glede obravnavane zadeve. Smiselno enak predlog je že pred časom Ministrstvu za infrastrukturo in prostor (MIP) podalo tudi Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ). Minister za infrastrukturo in prostor nas je seznanilo, da je na podlagi pobude MNZ v skladu Zakonom o lokalni samoupravi Občini Straža že izdalo opozorilo za odpravo ugotovljenih neskladnosti. Če Občina Straža v treh mesecih ne bo odpravila neskladnosti, bo MIP nadaljevalo s postopkom. Postavljeni rok še ni potekel.
Če Občina Straža ne bo sledila opozorilu MIP, bo moralo slednje predlagati Vladi RS, da zahteva začetek postopka pred Ustavnim sodiščem RS za oceno skladnosti spornega dela Odloka z Ustavo RS oziroma zakonom.
Pobuda je utemeljena. 5.0-17/2013