Varuh ДЌlovekovih pravic

Varuh

ČP

Pravice študentov z motnjami avtističnega spektra v predlogu novega Zakona o visokem šolstvu

Varuh človekovih pravic Republike Slovenije je bil opozorjen na sporno definicijo študentov s posebnimi potrebami v predlogu novega Zakona o visokem šolstvu, zato je Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije opozoril, da mora biti opredelitev študentov s posebnimi potrebami v novem Zakonu o visokem šolstvu oblikovana na način, da bodo prilagoditve dobili vsi študenti, ki jih bodo potrebovali, nedvomno tudi študenti z motnjami avtističnega spektra. Ministrstvo je Varuha seznanilo, da je definicijo popravilo in da ta po novem izrecno omenja tudi študente z motnjami avtističnega sprektra.

* * * 

Zveza nevladnih organizacij za avtizem Slovenije (pobudnik) je Varuha človekovih pravic Republike Slovenije (Varuh) opozorila na sporno opredelitev študentov s posebnimi potrebami v predlogu novega Zakona o visokem šolstvu. Izpostavljeno je bilo, da je bilo besedilo predloga zakona, ki je bilo lani v javni obravnavi, ustreznejše, popravljena posplošena definicija, kot je trenutno predlagana, pa bi lahko posameznike z motnjami avtističnega spektra izključila iz obsega študentov s posebnimi potrebami. Osebe z motnjami avtističnega spektra bi ob tej spremembi, če bi bila sprejeta, lahko ostale brez ključnih prilagoditev, kot so prilagoditve pri izpitih, podpora v obliki osebnega asistenta ali specifične učne strategije. Posledično bi to lahko imelo dolgotrajne negativne učinke na njihovo vključevanje v študijski proces in uspešnost študija. Varuh z zadnjim besedilom predloga zakona sicer ni bil seznanjen, po poročanju pobudnikov pa so študenti s posebnimi potrebami opredeljeni v prvem odstavku 114. člena predloga zakona, ki navaja: »Študenti s posebnimi potrebami so študenti z dolgotrajnimi telesnimi, duševnimi, intelektualnimi ali senzoričnimi okvarami (npr. študenti z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni študenti, študenti z govornojezikovnimi motnjami, gibalno ovirani študenti) ter študenti s psihosocialnimi težavami«.

Varuh je na Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije (MVSZI) posredoval dopis, v katerem je poudaril, da je natančnost definicije študentov s posebnimi potrebami pomembna za večjo inkluzijo in enake možnosti za vse študente, ne glede na njihove izzive. Zagotovo med študente s posebnimi potrebami sodijo tudi študenti z motnjami avtističnega spektra, katerim posebne pravice glede izobraževanja priznava tudi Mednarodna konvencija o pravicah invalidov (MKPI) v 24. členu. Iz komentarja, ki ga je k 24. členu MKPI podal Odbor združenih narodov za pravice invalidov[1], je razbrati, da tudi odbor prepoznava, da so nekatere skupine bolj ogrožene zaradi izključevanja iz izobraževanja kot druge. To so: osebe z intelektualnimi ali večkratnimi invalidnostmi, osebe z govornojezikovnimi motnjami, osebe z motnjami avtističnega spektra ali osebe z invalidnostmi v humanitarnih krizah. Hkrati odbor ugotavlja, da mnoge države pogodbenice ne zagotavljajo ustreznih pogojev za osebe z invalidnostmi, zlasti osebe z motnjami avtističnega spektra, osebe z govornojezikovnimi motnjami in osebe s senzoričnimi okvarami, da pridobijo življenjske, jezikovne in socialne veščine, ki so ključne za sodelovanje v izobraževanju in v njihovih skupnostih.

Varuh je MVSZI opozoril, da mora opredelitev študentov s posebnimi potrebami v novem Zakonu o visokem šolstvu biti oblikovana na način, da v praksi ne bo prihajalo do težav in da bodo prilagoditve dobili vsi študenti, ki jih bodo potrebovali. Med njimi so nedvomno tudi študenti z motnjami avtističnega spektra. Varuh se je strinjal, da prej omenjeno besedilo predloga prvega odstavka 114. člena zakona temu ne sledi.

MVSZI je v odgovoru Varuha seznanilo, da aktualni predlog novega Zakona o visokem šolstvu s 5. 3. 2025, ki je bil poslan v obravnavo na marčevsko sejo Ekonomsko-socialnega sveta, v 115. členu o študentih s posebnimi potrebami in posebnim statusom vsebuje definicijo: »Študenti s posebnimi potrebami so slepi in slabovidni študenti oziroma študenti z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni študenti, gluhoslepi študenti, študenti z govornojezikovnimi motnjami, študenti s primanjkljajem na posameznih področjih učenja, gibalno ovirani študenti, dolgotrajno bolni študenti, študenti z motnjami avtističnega spektra ter študenti s psihosocialnimi težavami.« MVSZI je poudarilo, da  nikoli niso imeli namena izključiti študentov z motnjami avtističnega spektra.

Varuh odločitev MVSZI o spremembi definicije študentov s posebnimi potrebami pozdravlja. Veseli nas, če smo skupaj pripomogli k uspešnemu razpletu zadeve. Pričakujemo, da bo v tej obliki v zakonodajnem postopku tudi sprejeta. 0.1-6/2025


[1] Dostopno na: https://www.ohchr.org/en/documents/general-comments-and-recommendations/general-comment-no-4-article-24-right-inclusive.

Natisni: