Varuh človekovih pravic RS (Varuh) doslej še ni obravnaval pobude, v kateri bi se prizadeta oseba na Varuha obrnila zaradi prepovedi nošenja burke. Bilo pa je nekaj vprašanj na načelni ravni, brez povezave s konkretnim primerom oziroma prepovedjo.
Način oblačenja in njegova vizualna podoba sta odvisni od odločitve (izbire) posameznika, če se s tem ne posega v pravice drugih ali ne ogroža sebe ali drugih. Konkretno: če oblačilo ovira varno aktivno udeležbo v prometu (na primer pri vozniku avtomobila), varstvo pri delu (v posameznih poklicih), ogroža varnost premoženja (npr. v bankah) ali prekomerno posega v načelo ločitve države in verskih skupnosti (v državnih organih in službah), je omejitev glede načina oblačenja lahko umestna. Vsaka tovrstna omejitev pa mora biti seveda vnaprej predpisana in skrbno pretehtana.
Nošenje burke je izraz (verskega) prepričanja, ki je ustavno varovano, najmanj s splošno svobodo ravnanja, ki jo jamči 35. člen Ustave RS, zato bi splošna prepoved nošenja burke na javnem kraju, lahko pomenila omejitev te človekove pravice.
Človekove pravice je mogoče omejevati le z zakonom v primeru, da se z omejitvijo varuje druge ustavne in človekove pravice oziroma vrednote (npr. zavarovanje ljudi in premoženja, varovanje javnega reda, ipd.).
Zakonodajalec mora zato skrbno pretehtati z ustavo varovane vrednote preden se odloči za sprejetje zakona, ki bi določal morebitno prepoved ali omejitev nošenja burk v javnosti.
ENOC
Omejiti nošenje burke in nikaba ali ne?
Evropska mreža ombudsmanov za otroke (ENOC) je bila ustanovljena leta 1997 na Norveškem.
Varuh človekovih pravic RS je član ENOC-a od leta 2002.
Cilj držav, vključenih v ENOC, je uresničevanje vsebin Konvencije o otrokovih pravicah, osveščanje javnosti o pravicah otrok in dodatna prizadevanja za implementacijo vsebin konvencije v zakonskih ureditvah posameznih držav.
V okviru ENOC-a si članice izmenjujejo podatke, pristope, strategije in rezultate primerjalnih analiz, nudijo pa tudi pomoč posameznim uradom pri oblikovanju oziroma večanju avtonomije v odločanju in delovanju v matični državi.
Članice ENOC-a so avtonomne in
- nadzorujejo delo vladnih služb, organov in ministrstev
- preiskujejo kompleksna vprašanja (trgovina z otroki, nasilje)
- spodbujajo ustrezne raziskave,
- sodelujejo pri odločitvah, ki vplivajo na pravice in blagostanje otrok.
Poročila Varuha na letnih srečanjih ENOC-a (European Network for Ombudspersons for Children)