Državni preventivni mehanizem (DPM) je 17. 5. 2023 opravil redni nenapovedan obisk policijskih postaj (PP) Kozina, Sežana in Postojna. Člana DPM sta se pogovorila z vodstvi, opravila pregled prostorov in pregledala nekaj naključno izbranih posameznih primerov pridržanj.
Na PP Kozina sta podala osem priporočil, od katerih je bilo sedem sprejetih in že uresničenih, eno pa je bilo sprejeto, vendar še ne v celoti uresničeno saj je za uresničitev potrebnega nekaj več časa.
DPM je kot pozitivno ocenil, da so bila od prejšnjega obiska uresničena štiri priporočila, med njimi priporočilo o ustrezni označbi Prostora za sprejem in obravnavo odpravo, da je video nadzorovan. Uresničeni sta bili tudi priporočili, da se star plakat MNZ s pravicami oseb, ki jim je bila odvzeta prostost zamenja z novim in da se prostor za razgovore s strankami opremi s plakatom MNZ s pravicami oseb, ki jim je bila odvzeta prostost. Policisti so na priporočilo DPM-ja bili opozorjeni, da morajo pri delu uporabljati nove oziroma veljavne obrazce Sklep o pridržanju. Ti sedaj vsebujejo dopolnjen pravni pouk. DPM je ob tokratnem obisku med drugim podal tudi tri poročila, ki so se nanašala na vodenje dokumentacije, potrebne za izvajanje pridržanj. Priporočeno je bilo, naj vodstvo policiste opozori na dosledno izpolnjevanje vseh rubrik obrazcev, potrebnih za izvedbo pridržanj. MNZ je sporočilo, da je bil pristojni policist na to opozorjen. Sporočilo je tudi, da je bil pristojni policist opozorjen tudi na nepravilno vnašanje popravkov v uradne dokumente, ki so potrebni za izvedbo pridržanja.
Podano pa je bilo tudi opozorilo, da po zaključku pridržanja ni več treba vnašati zapisov v del obrazca Opravila med pridržanjem/zadržanjem, saj oseba ni več pridržana in da se opravila, ki se izvajajo z osebo po zaključku pridržanja, vodijo na drug način. MNZ je poročilo DPM obravnavalo na 2. delovnem sestanku kolektiva PP 6. 6. 2023, kjer so bili vsi policisti seznanjeni in opozorjeni na ugotovljene pomanjkljivosti.
Na PP Sežana sta člana DPM podala pet priporočil, od katerih so bila štiri sprejeta in že uresničena, eno pa je bilo šele sprejeto, za njegovo uresničitev je potrebnega nekaj več časa.
Tudi tu je bilo upoštevano priporočilo, naj se prostor za sprejem oseb, ki jim je bila odvzeta prostost, označi, da je video nadzorovan. Prostor za zaslišanje so očistili, zasežene predmete pa na priporočilo DPM odslej hranijo v za to predpisanem prostoru. Policisti so bili tudi opozorjeni, da morajo pri delu uporabljati nove oziroma veljavne obrazce Sklep o pridržanju. Ti sedaj vsebujejo dopolnjen pravni pouk, policisti pa jih uporabljajo skladno s priporočili DPM-ja.
DPM je ob tokratnem obisku med drugim podal tudi tri poročila, ki so se nanašala na vodenje dokumentacije, potrebne za izvajanje pridržanj. Eno je bilo povezano z pravilnim vnašanjem popravkov oziroma da se popravki v uradnih dokumentih, potrebnih za izvedbo pridržanja, ne opravljajo s korektorjem. MNZ je sporočilo, da je vodstvo enote policiste ponovno opozorilo na pravilno popravljanje uradnih dokumentov, ki so potrebni za pridržanje. Vodstvo enote je policiste ponovno opozorilo tudi na dosledno izpolnjevanje vseh rubrik obrazcev, potrebnih za izvedbo pridržanj, pa tudi na redno spremljanje prenove obrazcev, da bodo pri svojem delu uporabljali (le) veljavne obrazce, ter na več natančnosti pri izpolnjevanju rubrik obrazcev, potrebnih za izvedbo pridržanj.
MNZ je še sporočilo, da so bili policisti opozorjeni na redno spremljanje posodobitve obrazcev in na natančno izpolnjevanje le-teh. V konkretnem primeru je policist uporabil dvojezičen obrazec, na katerem pa niso navedene vse pravice, ki pripadajo pridržani osebi. V tem primeru je policist napisal tudi odločbo o pridržanju, kjer so vse pravice, se je pa zmotil pri pisanju datuma vročitve, in sicer je napisal 2003 namesto 2023. Policist je bil na napako opozorjen. Prav tako je MNZ sporočilo, da je vodstvo enote z vsemi napakami policiste seznanilo in z njimi opravilo tudi individualne razgovore.
Na PP Postojna pa sta člana DPM podala devet priporočil, od katerih je bilo šest sprejetih in že uresničenih, tri pa so bila sprejeta, za njihovo uresničitev v celoti pa je potrebnega nekaj več časa.
DPM je kot pozitivno ocenil, da sta bili od prejšnjega obiska uresničeni dve priporočili. Sobo za razgovore so opremili z ustrezno ažuriranim seznamom odvetnikov, zagotovili pa tudi primerno število brošur MNZ/UNHCR z informacijami glede azila v več jezikih.
DPM je tudi na tej PP podal dve priporočili glede vodenja dokumentacije, potrebne za izvajanje pridržanj. Eno se je nanašalo na to, da pristojna služba MNZ oziroma Policije prouči možnosti, da se bo v računalniško knjigo pridržanj dejansko lahko vnašalo podatke začetka postopka in odreditve pridržanja, ki so enaki s podatki v obrazcih, ki jih policisti ob odreditvi pridržanja izdelajo. MNZ je sporočilo, da je načelnik PP ob njihovem obisku pojasnil, da je v FIO evidence pridržanj mogoče vnesti isti čas začetka postopka in čas odreditve pridržanja, vendar FIO – logična kontrola zaradi tega izkazuje napako pri vnosu (v danem primeru sta čas začetka postopka in čas odreditve pridržanja bila dejansko enaka – ob 22.51), zato je sistem opozoril na napačen vnos. Da sistem ne bo nenehno izkazoval napake pri vnosih pridržanj v FIO, so policisti v evidence FIO napačno vnesli različen čas začetka postopka 22.51 in čas odreditve pridržanja 22.52 ter takšen vnos zabeležili z zaznamkom v spisu.
Drugo uresničeno priporočilo DPM-ja se je nanašalo na to, da vodstvo policiste opozori na dosledno izpolnjevanje vseh rubrik obrazcev, potrebnih za izvedbo pridržanj. Načelnik je po informaciji MNZ to že storil. MNZ je še sporočil, da je enota ugotovitve iz poročila DPM obravnavala na delovnem sestanku kolektiva 9. 6. 2023, kjer je načelnik podrobno predstavil ugotovitve in nepravilnosti vsem policistom. Vsi policisti so bili opozorjeni na dosledno in natančno izpolnjevanje rubrik v pisnih aktih ter ravnanju z zaseženimi in odvzetimi predmeti pridržanim osebam. Poročilo DPM bodo po navedbah MNZ z vidika nalog vodstva PP, predvsem izvajanja učinkovitega nadzora nad delom policistov in njihovimi pisnimi izdelki obravnavali na širšem strokovnem kolegiju direktorja Policijske uprave Koper.
Več podrobnosti v zvezi s priporočili DPM-ja in odzivi nanje so razvidni iz preglednice.